ClassyLife Services: Huisoppas.nl

ClassyLife: HuisoppasVeel mensen vinden het ronduit vervelend om bij een vakantie hun huis leeg achter te laten. Er wordt immers steeds vaker ingebroken. Of de tuin heeft onderhoud nodig. Of er is een huisdier dat heel verdrietig wordt van een pension. Maar waar vind je dan een goede, betrouwbare en nette oppas? Wie worstelt met die vraag of uit het aanbod aan oppassers niet weet te kiezen, vraagt het voortaan gewoon ons. ClassyLife Services adviseert en bemiddelt. Vooralsnog hebben wij twee goede, ervaren oppasbedrijven in ons portfolio, ieder met een eigen karakter en aanpak. Maak hier kennis met www.huisoppas.nl van Herman Withuis in het fraaie Oisterwijk.

Nederlandse vertegenwoordiging

"Ik had hier een horecabedrijf", zo vertelt hij. "Dan leer je mensen snel en goed inschatten. Dat bedrijf verkocht ik een jaar of vijftien geleden. Je doet dan een tijdje lekker niets en mijn vouw en ik werden een paar keer gevraagd of wij op huizen van vrienden en kennissen wilden passen. Maar ja, je bent ondernemer of niet, op een gegeven moment zag ik wel mogelijkheden om dat bedrijfsmatig aan te pakken. Wij zijn toen na veel gesprekken in 2005 de Nederlandse vertegenwoordiging van een wereldwijd actieve huisoppasdienst gestart, met ondersteuningspunten en vestigingen in verschillende landen en werelddelen. www.huisoppas.nl zet nu jaarlijks een groot aantal huisoppassers, huisdierverzorgers, tijdelijke bewoners en woningbeheerders in. We hebben inmiddels honderden opdrachtgevers en oppassers in ons bestand. Behalve in Nederland zitten we in België, Frankrijk en Spanje. Een kleine tien procent van ‘onze' huizen bevindt zich in het buitenland."

Vragenlijst

De vraag van iedereen is natuurlijk hoe zeker je ervan kunt zijn dat je nette mensen in huis krijgt en dat bij terugkeer alles in goede staat verkeert. Herman Withuis: "Net zoals we de huiseigenaren natrekken, vragen we potentiële oppassers naar een verklaring van goed gedrag, nemen we een uitgebreide vragenlijst af en komen ze bij ons langs in Oisterwijk. Zo probeer je kwaadwillende lieden te weren. Uiteindelijk blijft het een kwestie van wederzijds vertrouwen, maar tot nu is dat gelukkig nog nooit geschonden! Wij gaan in principe altijd naar nieuwe relaties toe en wij zoeken dan een oppas die goed bij het huis past. Iemand die ook op katten gaat passen, moet immers niet allergisch zijn of een hekel hebben aan katten. In ruil voor de zorg voor het huis en eventuele dieren, hebben de oppassers, doorgaans wat oudere stellen, een gratis vakantieadres".

Op aanbeveling

"Omdat onze ‘klanten' over het algemeen vrij vermogend zijn, is dat vaak een mooie villa of een woonboerderij. Natuurlijk hebben klanten weleens moeite met het idee dat er vreemde mensen in hun huis slapen, eventueel zelfs in hun bed. Maar dan zeg ik altijd ‘in een hotel slaap je toch op een bed waar gisteren een ander lag?' Wij laten de huiseigenaren ook altijd van tevoren kennis maken met de oppassers. Door de combinatie van een gedegen aanpak en een acceptabele dagprijs van 24 euro groeien we nog steeds. Mensen vinden het, vooral als ze veel kostbare spullen hebben, prettig dat er altijd iemand thuis is. Ook zijn er velen die hun huisdier niet alleen willen laten. Onze dagprijs is soms zelfs lager dan wat een dierenpension kost! Ook niet onbelangrijk: alle oppassers moeten een aansprakelijkheidsverzekering hebben, voor het onverhoopte geval dat er iets stuk gaat. Van tevoren leggen we in een overeenkomst ook altijd alle zakelijke afspraken vast. Wij zijn wel iets vrijer in onze aanpak dan enkele collega's. Misschien is dat onze Brabantse herkomst. Maar ik kan gelukkig zeggen dat we nooit problemen hebben, en dat we veel klanten krijgen op aanbeveling. Kijk, wat niet iedereen zich realiseert, is dat ook mensen die ergens oppassen met ziekte te maken kunnen krijgen. Als je dan een bevriend stel in je huis hebt, is er een serieus probleem. Wij kunnen er meteen voor zorgen dat er vervanging komt. Dat is niet leuk, maar klanten weten dan wel dat hun spullen optimaal verzorgd en beschermd blijven. Wij besteden ook erg veel aandacht aan de bescherming van de privacy van zowel de huiseigenaren als onze oppassers, aan de betrouwbaarheid van onze mensen en aan het realiseren van een perfecte match. Dit is echt een vak en je moet elke dag scherp blijven. Maar ik heb er nog geen dag spijt van gehad."